1990-talet: recession och nya karameller

Börje Brunberg hade en 45-år lång karriär bakom sig på Brunberg. Han hade moderniserat fabriken och mångfaldigat produktionen. 

1991 pensionerades Börje Brunberg. Till ny verkställande direktör utsågs fil.dr. Raimo Keskinen som ledde företaget fram till 1997. Börje Brunberg, vars skötebarn var fabrikens utveckling, fortsatte som styrelseordförande och var alltid redo att ge råd och stöd.

90-talet var recessionens tid och 80-talets ekonomiska uppgång var ett minne blott. I juni år 1991 hade Finland blivit världens dyraste land och arbetslöshetssiffrorna steg högre än någonsin. En konkursvåg och finanskris svepte över landet. 

”Finlands ekonomiska problem är så stora att vi inte klarar oss om vi klamrar oss fast vid de uppnådda förmånerna. Vi kommer att bli tvungna att avstå från mycket sådant som vi har vant oss vid”, sade president Mauno Koivisto i sitt tal 1993.

I Brunbergs resultat syntes inte recessionen förrän i mitten av 90-talet. Lönsamheten förblev god, även om produktionen föll en aning.

I försäljningen återgick man till systemet med representanter, ett effektivt försäljningsnätverk för Brunbergs produkter. Företaget började också exportera sötsaker till Norge. Tidigare hade exporten endast omfattat tax-free försäljning.

År 1995 gick Finland med i Europaunionen och importen ökade. Mitt i den nya hårdare konkurrensen gick Brunbergs försäljning ner något på grund av accisen som togs ut av finska företagare fram till år 2000. Trots det behöll Brunberg sin etablerade position på den finska marknaden.

År 1997 var det Lennart Brunbergs sonson, Börjes son som tog över ledningen.

Under sin barndom hade Tom Brunberg sprungit och lekt i fabrikens korridorer. Liksom sin far var han intresserad av teknologi och studerade till diplomingenjör vid Otnäs Tekniska högskola, varefter han en tid var anställd på Nokia, tills fadern bad honom återvända till Borgå. Han ångrade aldrig sitt beslut att bli VD för Brunberg, uppdraget var intressant och givande.

 
brunberg-myymala-vanha-kaupunki

Brunberg får en egen butik i Gamla Stan i Borgå

År 1997 fick Brunberg en egen butik i Gamla Stan i Borgå – endast ett stenkast från platsen där A.W. Lindfors första egna butik hade legat 100 år tidigare.

Butiken i Gamla Stan i Borgå blev snabbt ett av stadens populäraste turistmål. Hyllor dignande av kyssar, tryffel, toffee, handgjord marmelad och mycket mera möter besökaren.

Nya produkter och nya kundområden

På 1990-talet satsade Brunberg bland annat på att utöka existerande produkters smaksortiment. De gräddiga Alku-karamellerna fick fem nya smaker vid sin sida: lakrits, frukt, choklad, kanel och citronlakrits. Samtidigt ökade Alku-karamellernas andel av produktionen kraftigt.

Därtill började man ta fram specialprodukter, som till exempel sockerfri choklad, som inkluderades i urvalet mot slutet av 90-talet.

I slutet av årtiondet hade Brunbergs försäljning ökat till samma nivå som i början av årtiondet.

Företaget hade överlevt lågkonjunkturen.