1960-talet, Brunbergs fabrik mekaniseras

60-talet förde med sig stora förändringar i det finska samhället. Man flyttade från landet till stan, levnadsstandarden steg och privatpersonernas konsumption ökade, även om man fortfarande undvek onödigheter – man hade inte glömt nödåren.

Fabrikerna mekaniserades och produktionen effektiviserades.

Också Börje Brunberg drömde om automatisering och mekaniserade flitigt sötsaksfabriken, med följden att behovet av personal minskade. De anställdas antal föll från omkring hundra till femtio.

Produktsortimenet krympte. Omkring 200 produkter hade ingått i urvalet i slutet av 30-talet och omkring 40 produkter på 50-talet. Under 60-talet reducerades urvalet så drastiskt att endast sju produkter fanns kvar på 70-talet.

Brunberg satsade i allt högre grad på tillverkning av välsmakande choklad och inhämtade sakkunniga råd från utlandet.

Sötsaksfabriken anställde till och med en ny chokladmästare, ungraren Karel Karlai-Kohl

Under åren 1964-1967 var den bästsäljande produkten choklad, som man också använde till att, som underleverantör, tillverka sötsaker åt andra företag. Chokladens andel av produktionen var nästan 70%.

Fabriken flyttar till nya lokaler

Byggnaden vid Stadsparken blev snart för liten för den växande sötsaksfabriken. Börje Brunberg, som titulerade sig Fabrikör, lät under 1964-1965 bygga en ny fabriksanläggning i området Östermalm i Borgå.

Fabriken på Industrivägen 12 var 55 meter lång och 15 meter bred.

Den moderna anläggningen i ett plan innebar nya möjligheter för fabriken, man kunde bland annat installera produktionslinjer.

Flytten till den nya fabriken innebar också ett förnyande av maskinparken. Man ville ändå inte – och kunde inte – mekanisera allt, och ännu idag görs en del av sötsakerna för hand.

På 60-talet iordningsställde man också  den första fabriksbutiken i anslutning till fabriken. Den blev snabbt ett populärt stopp för resande till Borgå. Där köpte man kilovis av sötsaker i bruna påsar: likadana påsar används fortfarande i Brunbergs egna butiker.

Med mekaniseringen, rationaliseringen och specialiseringen steg produktionens värde flerfaldigt jämfört med tidigare år. Företaget växte och produktionen närmade sig 250 ton.