1930-luku oli mullistusten aikaa.

Vuosikymmen koetteli suomalaisia pulakaudella kahteen kertaan: ensin vuoden 1929 pörssiromahduksen jälkeen, sitten maailmansodan sytyttyä syyskuussa 1939.

Mahtui vuosikymmeneen myös toiveikkuutta ja tulevaisuudenuskoa.

Autot, laivat, junat ja lentokoneet olivat uuden ajan tunnusmerkkejä, vaikka suurimmaksi osaksi Suomessa liikuttiin vielä hevosvoimalla ja maalla raivattiin kaskea ja käytettiin risukarheja sekä hevosten vetämiä oja-auroja.

Porvoossa, jonka väkiluku oli nyt 6 800, oli myynnissä kaikkea autoista amerikkalaiseen muotiin, hopeaan ja herkkuihin. Kaupungissa toimi vanhan tyylisiä kauppapuoteja, joiden valikoimiin kuului niin karamelleja kuin työvälineitä.

Autoja ja bensa-asemia oli jo useita, ja Porvoontie valmistui ja kuljetti ihmisiä nyt yhä nopeammin Helsinkiin.

Kaupunginpuiston laidalla Brunberg-Lindforsin makeistehdas kärvisteli laman kourissa. Makeisten kulutus oli laskenut kolmanneksella, ja tehdas tuotti noin 110 tonnia makeisia vuonna 1931.

Oli lähellä, ettei koko yritys kaatunut.

Brunberg-Lindfors etsi uusia asiakkaita ympäri Suomen. Edustajaverkosto levittäytyi nyt koko maahan, ja makeistehdas aloitti yhteistyön muiden elintarvikealan yritysten kanssa.

Vaikeista ajoista huolimatta Brunberg-Lindfors otti valikoimiinsa uuden tuotteen vuonna 1932. Nyt kaupungin kaduille alkoi levitä ihastuttava lakritsin tuoksu. Musta mutusteltava löysi nopeasti tiensä suomalaisten sydämiin. Lue lisää lakritsin tarinasta.

Vuosikymmenen puolivälissä Brunberg-Lindfors onnistui kohoamaan uuteen nousuun.

Vuosikymmenen loppupuoli olikin jälleen menestyksekästä aikaa: tuotanto kasvoi yli 200 tonniin, eli lähes kaksinkertaistui alle 10 vuodessa. Henkilökunnan määrä hipoi sataa.

Vuoden 1939 hinnastossa oli peräti 200 eri tuotetta, joista osa oli tosin samoja tuotteita erilaisissa pakkauksissa. Suuri osa työstä tehtiin yhä käsin.

Taloustilanne Suomessa parani, mutta samaan aikaan kansainväliset jännitteet lisääntyivät. Lopulta Suomen ja Neuvostoliiton välille syttyi sota vuonna 1939.

Kun raaka-ainevirta pysähtyi, koneet rasvattiin ja pistettiin pakettiin.

Tehdas pysähtyi useaksi vuodeksi.